Pyin Oo Lwin - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sharon Bruijn - WaarBenJij.nu Pyin Oo Lwin - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Sharon Bruijn - WaarBenJij.nu

Pyin Oo Lwin

Blijf op de hoogte en volg Sharon

18 Maart 2015 | Myanmar, Mandalay

Zondag 01-03-15
Nu de dagen heter worden, staan we vroeger op om op pad te gaan. We gingen met de lokale bus naar de Yankin Hill. Er waren al wat verwachtingen omdat we naar de Mandalay Hill waren gegaan. Achteraf viel deze Hill een beetje tegen. Hij is wat kleiner en een heel stuk rustiger. Met de beelden en de beesten is de Yankin Hill wel weer een hele andere pagode dan anderen.

Maandag 02-03-15
Mijn eerste dag als leerkracht op de Pinma Private High School doorgekomen. Was nog wel wat gedesoriënteerd toen ik er naar toe moest fietsen. Aangekomen werd ik naar een lokaal gestuurd waar de docenten, die ik les zou gaan geven, al klaar zaten met open boeken. Wat een voorbeeldige studenten.
Ik begon met het lesgeven aan de groep docenten met level twee. Dit waren twaalf docenten. Met hun ben ik over het onderwerp feest gaan praten en heb hieraan activiteiten als een uitnodiging maken en een taart ontwerpen aan gekoppeld.
Hierna was de andere groep aan de beurt. Dit waren vier docenten waaronder de directrice. Met hen ben ik over het onderwerp de Middeleeuwen gaan praten en heb hieraan activiteiten als een kasteel tekenen en jezelf inleven in figuren uit de Middeleeuwen aan gekoppeld.
De school is erg benieuwd naar het aanbieden van spellen, dus hier ga ik woensdag mee verder.
In de middag zijn we met The Golden House begonnen aan een nieuw sprookje, Mulan. Ook hebben we hieraan het thema feest gekoppeld en met de kinderen een kalender gemaakt.
’s Avonds zijn we gaan eten met Susan, een vriend die Lena heeft leren kennen. Vandaag was haar laatste dag in Myanmar. Morgen gaat ze verder reizen naar onder andere Maleisië. Hierdoor hebben we voor het eerst in het donker door Myanmar gefietst. Ik zelfs zonder lampjes, omdat ik zo lief was om die af te geven aan een kindje. Dan merk je toch dat het wel heel donker is.


Dinsdag 03-03-15
De dag begon met een uitgebreid optreden van alle fast track klassen, wel 3 uur lang, omdat het schooljaar was en de kinderen komend schooljaar naar de nieuwe grade zouden gaan. Elke klas had een optreden met verschillende gedachten. Bij sommige liedjes ging het om een verhaal van een staat of over een populair onderwerp van Myanmar.
Omdat we ’s middags met Nam Yee naar een kunstpositie zouden gaan, hadden we onze les voor The Golden House naar voren geschoven. Deze les gingen we verder met het behandelen van de maanden, dagen en getallen tot en met 31.
Bij de positie zagen we verschillende schilderingen van leerlingen van de kunstacademie. Ook waren er jongens bezig met het maken van beelden van klei.
Om de positie af te sluiten, zouden we naar een voorstelling gaan kijken. Er zou een belangrijk persoon van Myanmar naar de voorstelling komen kijken. Dus kon de voorstelling ook pas beginnen als deze persoon aanwezig zou zijn. We hebben uiteindelijk zo’n anderhalf uur op deze persoon moeten wachten. Daarna werden er vele speeches gehouden en zijn we gegaan. We houden namelijk een echte voorstelling verwacht.
Op de terugweg naar de school kreeg ik een klein fiets ongeluk. Er wilde twee mensen de straat oversteken met een mand. Alleen de mensen keken niet toen ze overstaken. Ik dacht dat ik er wel omheen kon fietsen, dus week net op tijd uit. Net op dat moment dat ik uitweek, kwam er een brommer die mij wilden inhalen. Hierdoor kwam ik met mijn trapper in haar brommer en gleed ik onderuit. Gelukkig waren er wel vijf mensen die meteen op mij afrenden en mij omhoog hielpen. Ik heb er ook niks aan overgehouden, maar was wel even in shock. Dit is echt iets wat ik niet had verwacht. Het verkeer in Myanmar is heel anders dan het verkeer in Europa. Wij zijn gewend onze hand uit te steken en om te kijken als we iemand inhalen, maar hier doen ze dat niet.
De kinderen van The Golden house hebben luizen. In Myanmar hebben ze geen crème die je in het haar smeert. Hier scheren ze het hoofd gewoon kaal. Je kan dus precies zien welke kinderen luizen hebben en welke kinderen niet. Gelukkig vinden de kinderen het helemaal niet erg dat ze nu een kaal hoofd hebben. Ik vind het er alleen zo sneu uitzien. En het is heel zonde van de mooie kapsel die de kinderen dus nu niet meer hebben.

Woensdag 04-03-15
Gelukkig kon ik vandaag gewoon fietsen zonder dat er een ongeluk gebeurde. Op de Pinma Private High School heb ik met beide groepen spelletjes behandeld aan de hand van het thema waarmee ze bezig waren. De ene groep Middeleeuwen en de andere groep feest.
Bij de lessen van The Golden House hebben we ook enkele spelletjes gedaan met de cijfers en de maanden.
Beetje bij beetje verkennen we de supermarkt. Er zijn namelijk een paar tentjes in de supermarkt waar je wat kan eten. Elke dag proberen we weer een ander uit. Zo hebben we gister bij een burger tentje gegeten en vandaag bij een barbecue tentje.


Donderdag 05-03-15
In de ochtend maken ze in het theehuis churros en een soort van broodjes bapoa. Sacha en ik besloten deze maar eens te proberen.
’s Middags heb ik de ervaring op mogen doen om een hotel te boeken voor ons uitstapje naar Bagan, volgend weekend. Na een aantal hotels en guest houses gebeld te hebben, hebben we er dan een gevonden voor een leuk prijsje.
Met de les bij The Golden House zijn we maskers gaan maken.
’s Avonds hebben we nog wat gedronken in het theehuis.


Vrijdag 06-03-15
De laatste dag van het les geven voor de docenten op de Pinma Private High School was aangebroken. Ik heb de lessen afgesloten met het invullen van een feedbackformulier. Ik was blij om te horen dat ze dat in Myanmar al doen. Het is een goed leerproces in jouw ontwikkeling.
Met The Golden House hebben we het thema feest afgesloten met een echt feestje. We hebben verschillende gerechten gemaakt zoals pannenkoeken en fruitstokjes. Dit hebben we lekker opgesmikkeld tijdens het kijken van een film.


Zaterdag 07-03-15
Al vroeg in de ochtend op weg naar het plaatsje Pyin Oo Lwin. Samen met Elke, Sacha, Lena, Lisa, Billy (de mentor van de fast track klassen van Elke), zijn vriendin en moeder in de auto.
Aangekomen in Pyin Oo Lwin hebben we eerst de moeder van Billy afgezet bij familie. Billy zou haar laten weer oppikken. Hierna gingen we naar ons hotel, Hotel Grace 2. Hier hadden we gereserveerd om een nachtje te blijven slapen. Helaas bleek dat we niet in de kamer konden en dus werden we doorgestuurd naar Hotel Grace 1. In dit hotel hadden ze gelukkig wel plek voor ons.
Nadat we onze spullen hadden weggelegd konden we Pyin Oo Lwin dan gaan verkennen.
We begonnen bij Shwe Myin Din, een pagode. Vervolgens reden we verder. Lena vroeg zich af of Billy wist waar de waterval was. Billy beweerde dat hij dit wel wist, maar bracht ons naar een andere waterval. Dit bleek een mini waterval, Pwe Kauk-waterval, te zijn met een meertje waar kinderen konden zwemmen en spelen. Ook erg leuk om te bekijken. Tot slot zijn we naar The National Kandawgyi Garden geweest. Dit is een park waar vele verschillende bloemen en bomen groeien en enkele dieren, vooral vogels, zijn te bekijken. Deze zijn te bekijken in de Walk-in Aviary. In dit park hebben we de Nan Myint Tower beklommen. Vanaf deze toren kon je goed over Pyin Oo Lwin kijken. Ook hebben we de Orchid Garden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Mijn grote reis naar Myanmar met Sacha Uijlen en Elke Vrolijk!

Actief sinds 03 Dec. 2014
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 6505

Voorgaande reizen:

04 Februari 2015 - 23 April 2015

Myanmar

Landen bezocht: